Vondt kne er ofte en overbelastning

Knesmerter er blitt veldig vanlig i dag. Det er ofte flere ulike årsaker til vondt i kneet. Overbelastning er en av de mest vanligste. Jumpers knee er en overbelastningsskade. Skaden er lokalisert til undersiden av kneskålen, på innsiden av knesenen, eller medialsiden som man også kaller det. Smerter lokalisert til yttersiden kaller man “Runners knee”, og er også en vanlig belastningskade.

Jumpers knee er en overbelastningsskade i senene på innsiden av kneet. Ofte har man kjent smertene over litt tid, med gradvis forverring. Det er ikke bare “hoppere” som får skaden, selv om den direkte oversettelsen sier det. Skaden ses ofte i fotball, håndball, sykkel, ski, friidrett, men også hos den vanlige mann i gaten, som har belastet kneet mye over tid. Årsakene til belastningskaden er selvsagt forskjellige, men de mest vanlige er monotone bevegelser over tid, som har gitt et øket drag på senen på grunn av spent muskulatur.

Svak hoftemuskulatur kan være en av årsakene

De fleste har som regel svak hoftemuskulatur, som gjør at hoften faller innover under aktivitet, og dermed får kneet en “innoverstilling”. Da blir igjen draget på senen større på innsiden av kneet, muskulaturen blir også stram omkring hele kneet. Det samme gjelder hvis fotstillingen er skjev, da kan faller også kne og hofter inn, og draget på knesenene blir igjen feil.

Ultralyd viser betennelse i senen

Diagnostisering av jumpers knee, men også runners knee er forholdsvis lett med ultralyd. Ultralydbildet avdekker fint forandringene som skjer i senene, samt betennelser / blodkar som har vokst inn mot senen. Sammen med en klinisk undersøkelser finner man diagnosen og kan raskt sette i gang behandling.

God effekt med riktig behandling

Behandlingen for Jumpers knee og Runners knee er forholdsvis like. Man undersøker først fot- og hoftestilling, og ser om dette er årsak til feil drag på senene. Eventuelle justeringer på disse områdene over tid er  styrketrening/stabilisering av muskulatur i hofte, samt bytte av sko og tilpasning av skosåler hos ortoped ved noen tilfeller. For noen holder det med behandling av muskulatur omkring kneet, gjerne med bruk av nåler, samt trykkbølge behandling på selve senene, der hvor selve betennelsen sitter.

De fleste har god effekt med denne type behandling. Hvis skaden har vedvart over tid, er det også viktig å styrke knesenen med styrketrening, exentrisk trening.

Bildet viser en tydelig Jumpers knee på en fotballspiller. Man ser tydelig betennelse og blodkar som har vokst inn mot knesenen. Han har fått behandling som beskrevet over, og har spilt fast for Jerv i Obosligaen hele sesongen.